10 Eylül 2022 Cumartesi

Neden Montessori Yer Yatağı?

 Herkese içten bir merhaba,

3.trimester la beraber gelen gece uyuyamama sorunuyla başbaşayım. Zorlukla gözlerimi kapadığım gecenin 4'ünde yine uyandım ve bir daha da uykuya dalamadım. Yine de sabah namazını kılmak için bir bahane oldu. 

Namazdan sonra çareyi telefonu kurcalayıp bir şekilde uykumun gelmesini beklemekte aradım. Lakin uykuya dalışımın 10 dakika sonrasında alarmım çaldı ve uyanıp eşime, iş yeri için öğle yemeğini hazırlama vaktiydi. Kalkıp işimi hallettim. Eşimi işe uğurladıktan sonra bir iki saat kestirebildim şükür. Şimdi elime kahvemi aldım ve montessori hakkında konuşmak için hazırım. 

Türkiye'deyken bir sene ilkokul montessori eğitimine katılıp , sertifikamı almıştım. Amerika'ya gelince de bir devlet okulunda montessori öğretmen asistanı olarak işe başladım. Yanılmıyorsam bu süreç en fazla 3 ay sürebildi. Çünkü işe başlar başlamaz hamile kalmıştım. Mide bulantıları ve uyuklama hali o kadar fazlaydı ki, bu yükü 40 çocukla beraber kaldıramazdım.

Şimdilerde kızım için montessori yenidoğan odası hazırlıyorum. Yardım aldığım kaynaklardan biri "the montessori baby"  kitabı. Henüz Türkçe çevirisine rastlamadım. Lakin aslında ilk kitapları olan "the montessori toddler"ın Türkçe çevirisi kitabevlerinde mevcut. 

Sırası geldikçe odaya yaptığım yenilikleri paylaşmayı düşünüyorum. Buna ilk olarak yer yatağından başlamayı tercih ettim.

Nedir bu yer yatağı? 

Bebekler beşikte yatmıyor muydu? Nerden çıktı şimdi bebekleri yer yatağında yatırmak ?

Ebeveyn olmak bu günlerde araştırmacı ve yenilikçi olmayı gerektiriyor. Günümüzde araştırmalar o kadar çok çocuklara odaklandı ki, eski eğitim görüşleri birer birer yıkılıyor ve aksi tezler savunuluyor. 

Montessorinin ana teması olan çocuğa uygun ve özgür alan tanımak kavramından yola çıkıyor montessori yer yatağı. Bebek uyandığı zaman yataktan inebilsin ve odayı keşfedebilsin istiyoruz. Tabiki bebek odasının tamamen ona göre dizayn edilmiş olması gerekiyor. Elektrik kabloları, perdeler, düşme tehlikesi olan objeler odada düzenlemeye tabii tutulması gerekiyor. 

Bebek uyandığı zaman istediği kadar kendi ile vakit geçirebiliyor, yataktan inip emekleyebiliyor, yuvarlanabiliyor. Ne zaman annesine ihtiyacı olduğuna kendisi karar veriyor. Ana temada, bebeğe hareket etme özgürlüğü tanınıyor. Her bireyin sahip olması gerektiği gibi. 

Eski ekolde bebekler parmaklıklı beşiklere yatırılır, bebek uyanır, ağlar ve annesi gidip bebeği yataktan indirir. Bu da bebeği anneye bağımlı, zorunlu kılar. Bu ekolde, bebeğe bir özgürlük alanı sunulmaz. Bebek sürekli annenin kotrolündedir, bebeğin odasını, çevresini keşfetmesine olanak tanılmaz. Bir diğer husus ise, beşikteki korkuluklar, bir hapishane hissi veriyor. Kim böyle bir yerde uyanmak ister ki ? Bir de canın istediğinde çıkamıyorsun. Birinin gelip seni kurtarması gerek her seferinde. Eğer biz bunu yaşamak istemiyorsak neden küçücük bebeğe bunu yaşatmayı hak görüyoruz. 

Amerika doktorlar derneği bebeğin ilk 6 veya 12 ay boyunca ebeveynleri ile aynı odada yatması gerektiğini söylüyor. Bunu göze alarak ilk başta geceleri kızımı yanıma alacağım yan yatakta yatırmayı planlıyorum. Gündüz uykularını ise, odasındaki yer yatağında yapmasını istiyorum. Aynı zamanda yer yatağı bana da kızımla beraber yatabilme imkanı sağlıyor. Bu en büyük nimet bence.

Çevremden aldığım bilgiye göre, bebeğin bizim yatak odasındaki yatağımıza alışmaması gerekiyor. Yoksa kendi yatağına alışma süreci zor oluyormuş. Bu yüzden kendine ait olan bir yatakta yatması ama bize yakın olması şimdilik en iyi seçenek. Umarım işler istediğim gibi yürür.

Kızımın odasına aynı zamanda keşfedebilmesi için bir montessori rafı yerleştirdim. Şimdilik içinde yeni doğanlara uygun materyaller yer alıyor. Kendisi uyandığı zaman gidip oradaki oyuncakları, materyalleri keşfedecek ve çevresini tanımaya başlayacak.

Montessori rafı ile ilgili yazıları önümüzdeki günlerde paylaşacağım. 

Sevgiyle,

Edischar.

16 yorum:

  1. Çok iyi bir fikir gerçekten. Bebek için iyi olacaktır. Bilgilendirme için teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
  2. hımmm iyimiş ivit saol yaaa sölerim çevreye :)

    YanıtlaSil
  3. Daha önce hiç duymamıştım ve resmen çocuğumuzu 2 seneye yakın hapsetmişiz beşikte:) Çok iyiymiş gerçekten:)

    YanıtlaSil
  4. Çocuklukta hissedilen ve yapılan birçok şeyin tüm bir yaşama etkisi olduğu için yatak gibi bir konuda dahil çocuğa özgürlük tanınması bana çok mantıklı geldi. Montessori yazılarını hatırlıyorum, çok ilgimi çekmişlerdi tıpkı bu yazındaki gibi. Daha çok paylaşır mısın bizimle bu tarz şeyleri sevgili Edischar? Ellerine sağlık. :))

    YanıtlaSil
  5. Harika fikir, kesinlikle bu şekilde başlamak daha doğru. Oğlum şu anda benim odamı kendi odası olarak kabul etmiş durumda... :(

    YanıtlaSil
  6. İşte her konuda eğitim bu yüzden önemli. Çocuğun çok şanslı olacak. Beşik örneğinde ne kadar hatalı olduğumuzu hissettirdin. Görsel çok güzeldi, böyle bir çocuk odası kurmayı ben de isterdim sanırım. Umarım bu konudaki yaklaşımın çok faydalı olur. Biz de sayende yeni şeyler öğreniyoruz :)

    YanıtlaSil
  7. Ada erkenci olduğu için henüz almadığımızdan bir zaman yer yatağında yatmıştı. Bilmeden doğru yapıp sonra bozmuşuz demek ki.

    YanıtlaSil
  8. Çok iyiymiş yer yatağı fikri. Gerçekten mantıklı. Ben hiç çocuklarımla aynı odada yatmadım. Ama her ağladıklarında yanlarına koşup sakinleşene kadar onlarla durdum ( uyuyana kadar değil, sakinleşene kadar ki kendileri uykuya dalsınlar )jer istediklerinde yanlarında olduğumu gördükleri için kısa süre sonra ağlamaları azaldı ve kendi odalarımızda yattık. Zaten uykusu şnanılmaz hafif bir insan olup bebefondan bana ses ulaşamadan soluğu odalarında aldığımdan bana en uygun çözüm bu olmuştu. Herkes kendi yöntemini buluyor bir şekilde :)

    YanıtlaSil
  9. İlk 6 ay bizim odamızda park yatakta uyudu Arya. 6.ayda odasına transfer oldu aynı yatakla beraber. Odalar yanyana olduğu için hiç sorun yaşamadık başlarda. Sorunlar Arya yataktan kendi kendine çıkmayı başarınca başladı :)) Öyle insin, kendi odasında takılsın, gezinsin hayallerimiz hemencecik suya düştü. Yataktan çıkınca ilk yaptığı şey odadan çıkıp soluğu yanımızda almak oluyordu genelde :)) Ama tabi her çocuğun mizacı farklı, belki de takılır odasında. Pozitif düşünmekte fayda var :)

    YanıtlaSil
  10. Merhaba, 30 yıldır 3-6 yaş çocuklarla çalışıyorum. Bence uyanınca oda da istediğini yapsın mantığı yanlış. Çünkü her ne kadar ayarlasanız bile bir şeyler ters gidebilir. Hele erken yaş dönemi çocuklarını bir an boş bırakmamak lazım. Tehlikeli olacak çok şey olabilir. Mesela kızım 5 yaşındayken haftalar önce kopmuş tespih tanelerinden birini bulup ben görmeden burnuna koymuştu. Söylediğinde farkettik ve doktor zor çıkarmıştı.
    Hepimiz böyle karyolalarda yattık büyüdük, her geçen yıl kuramlarda yıkılıyor. Zaten uyanan çocuklarda diğer odalara geçip anneye aramaya koyulur ( çoğunluk)

    YanıtlaSil
  11. Benim beşiğim büyüktü ve belli yaşıma kadar kullanabilmiştim, içinden çıkabilecek duruma geldiğimde bile beşiğin parmaklıkları beni rahatsız ediyordu. Yer yatağını mantıklı buldum :))

    YanıtlaSil
  12. ben ilk defa duydum ama çok mantıklı ve daha verimli geldi bana da.
    sağlıkla kavuş yavruna <3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. JapponKedisi, bloğunu kapattın mı? Radyo tanıtımına alacaktım, bulamıyorum seni :(

      Sil
  13. Edischar nerdesin? Ses ver :)

    YanıtlaSil
  14. Merhabalar.
    Paylaşımda yer alan fotoğraf karesi kızınızın yatak odasına mı ait, yoksa temsili bir fotoğraf mı? Eğer kendine aitse, kızınız gerçekten çok şanslı. Çünkü yatak odasının bulunduğu konumu çok sevdim. Güle güle iyi günlerde büyütün. Allah zihnini ve bahtını açık etsin.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
  15. Yer yatağı fikri çok mantıklı bence :) Bu arada epeydir buralarda yoksunuz, umarım iyisinizdir :)

    YanıtlaSil